Szkolenie „VAT w działalności instytucji kultury z uwzględnieniem KSeF 2.0 – problemy – wybrane zagadnienia”

Szkolenie „VAT w działalności instytucji kultury z uwzględnieniem KSeF 2.0 – problemy – wybrane zagadnienia” / grafika

Serdecznie zapraszamy do udziału w szkoleniu, które odbędzie się 27 października 2025 r. (poniedziałek) o godzinie 10:00 w siedzibie Instytutu im. Wojciecha Korfantego przy ul. Teatralnej 4 w Katowicach.

Szkolenie adresowane jest do dyrektorów, głównych księgowych instytucji kultury, CUW oraz pracowników organów nadzorczych i kontrolnych.

Szkolenie ma w sposób praktyczny przybliżyć instytucjom kultury zasady dotyczące wykonania i ewidencji zdarzeń gospodarczych i finansowych za pośrednictwem Krajowego Systemu eFaktur (KSeF). Celem szkolenia jest przygotowanie – od strony podatkowej – wdrożenia KSeF w instytucjach kultury oraz poznanie istoty działania e-faktur i KSeF, a także sposobów postępowania w różnych sytuacjach związanych z jego stosowaniem.       

PROGRAM:

1. Działalność statutowa odpłatna i nieodpłatna oraz działalność gospodarcza w instytucjach kultury – wyjaśnienia.

2. Podatek VAT w instytucjach kultury: zasady działania, obowiązek podatkowy, prawo do odliczeniawybrane zagadnienia.

3. Dokumentacja w podatku VAT – wystawianie i księgowanie dokumentów z VAT przed wprowadzeniem KSeF:

  1. Czy instytucja kultury powinna wystawić rachunek, czy fakturę osobie fizycznej, np. potencjalnemu uczestnikowi zajęć na jego żądanie – jeśli tak, to jak powinien wyglądać taki dokument?
  2. Jakie dane powinna zawierać faktura?
  3. Terminy wystawienia faktur.
  4. Faktury i noty korygujące – które kiedy?
  5. Faktury zaliczkowe.
  6. Czym jest faktura proforma?
  7. Faktury elektroniczne w zamówieniach publicznych.
  8. Dokumenty, które nie uprawniają do odliczenia VAT-u naliczonego.
  9. Faktury korygujące „in minus” i „in plus” – po zmianach.

4. Dokumentacja w podatku VAT – jak wystawiać i jak księgować po wprowadzeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) w 2026 r.: zasady, wdrożenie – wybrane zagadnienia:

1) Podstawowe informacje na temat KSeF:

  1. aktualny harmonogram wdrożenia,
  2. cele systemu.

2) Uwierzytelnienie w KSeF – Podpis Zaufany, Węzeł Krajowy, Token.

3) Certyfikat FSeF – do czego służy, kto może go otrzymać, zakres uprawnień.

4) Nadawanie uprawnień do korzystania z KSeF w instytucjach kultury:

  1. rodzaje – modele uprawnień,
  2. komu nadać uprawnienia pierwotne,
  3. uwierzytelnianie i autoryzacja.

5) Faktura ustrukturyzowana w praktyce:

  1. kroki prowadzące do wystawienia faktury w KSeF,
  2. praktyczne kwestie związane z wystawianiem faktur,
  3. zalecenia dotyczące prawidłowego wypełniania struktury logicznej FA(3) – prawidłowy zapis identyfikatorów podatkowych,
  4. cechy charakterystyczne – opis formatu e-faktury,
  5. numer KSeF – budowa, znaczenie, powiązanie z JPK_VAT i przelewami (split payment, zwykłe),
  6. jakie pola obowiązkowe występują w e-Fakturze – jak je wypełnić, pola fakultatywne i opcjonalne,
  7. terminy faktur w KSeF: otrzymywanie faktur w KSeF oraz ich dostęp,
  8. data wystawienia a data doręczenia e-Faktury:
    • udostępnienie faktury w sposób uzgodniony,
    • zapewnienie dostępu do faktury nabywcom bez NIP i konsumentom,
  9. kiedy należy zamieścić kod weryfikujący QR do weryfikacji faktury ONLINE lub OFFLINE,
  10. nieobowiązkowe elementy na fakturze,
  11. co z załącznikami – jak przygotować zgłoszenie o zamiarze wystawiania i przesyłania do KSeF faktur z załącznikiem,
  12. termin zapłaty,
  13. data wystawienia faktury w KSeF a wpływ na powstanie obowiązku podatkowego,
  14. termin odliczenia podatku naliczonego w instytucjach kultury.

6) Błędy na fakturze i ich korygowanie:

  1. walidacja formalna,
  2. co w przypadku, gdy faktura zostanie odrzucona,
  3. jakie zasady stosować przy korygowaniu błędów,
  4. noty korygujące – po zmianach,
  5. błędy popełnione przed i po wdrożeniu KSeF,
  6. jak prawidłowo postępować z fakturami korygującymi, dokumentami wewnętrznymi i notami księgowymi w środowisku KSeF.

7) Awaria KSeF:

  1. jak postępować,
  2. kto i jakie konsekwencje poniesie,
  3. tryb offline24 – kto i kiedy będzie mógł skorzystać z trybu offline.

8)  Sankcje za niewystawianie faktur w KSeF.

9) Praktyczne kwestie związane z otrzymywaniem faktur w KSeF:

  1. brak zgody nabywcy na otrzymywanie faktur w KSeF,
  2. otrzymywanie faktur przez nabywcę, który odbiera faktury w KSeF od 1 lutego 2026 r., ale będzie wystawiał faktury w KSeF dopiero od 1 kwietnia 2026 r. lub od 1 stycznia 2027r.,
  3. brak możliwości odrzucenia faktury przez podmiot wskazany jako nabywca,
  4. brak powiadomień systemowych o otrzymaniu faktury w KSeF,
  5. brak możliwości sprawdzenia, że nabywca pobrał fakturę z KSeF.

10) Zagadnienia szczególne:

  1. KSeF a podatnicy zwolnieni z VAT,
  2. faktury wystawiane na osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej,
  3. KSeF a JPK,
  4. KSeF a zamówienia publiczne i platforma elektronicznego fakturowania.

11) Przechowywanie faktur w KSeF.

PROWADZĄCA:

Teresa Krawczyk – wieloletni praktyk administracji skarbowej, w tym Naczelnik Urzędu Skarbowego. Wykładowca wyższych uczelni – Wyższej Szkoły Zarządzania i Bankowości w Krakowie oraz Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, w tym studiów podyplomowych na wydziale Finansów UEK. Jest dyplomowanym księgowym z kilkunastoletnim doświadczeniem na stanowisku głównego księgowego jednostek sektora finansów publicznych i spółek.

Czas trwania: 5 godzin, od 10:00 do 15:00

Miejsce szkolenia: Instytut im. Wojciecha Korfantego, ul. Teatralna 4, Katowice (I piętro, sala konferencyjna)

Opłata za szkolenie: 395,00 zł (po zakończeniu szkolenia, na podstawie faktury) obejmuje koszt szkolenia, bufet kawowy, wydanie zaświadczenia.

Warunkiem wpisania na listę uczestników jest przesłanie drogą mailową prawidłowo wypełnionej karty zgłoszenia wraz z podpisaną  klauzulą informacyjną na adres: j.bednarczyk@instytutkorfantego.pl.   

Zgłoszenia przyjmujemy do dnia 22.10.2025 r. Do tego terminu możliwe jest również zgłoszenie ewentualnej rezygnacji z udziału w szkoleniu (bez ponoszenia konsekwencji finansowych).

Uwaga: w przypadku nieobecności na szkoleniu, bez wcześniejszej rezygnacji, karta będzie podstawą do wyegzekwowania należności za szkolenie.

Koordynator szkolenia: Jarek Bednarczyk, j.bednarczyk@instytutkorfantego.pl, telefon: 32 201 77 78.      

Do pobrania – PLIKI DOCX: 

Okładka informatora na wrzesień i październik 2025

Pobierz nasz informator

Zapraszamy do zapoznania się z najnowszym informatorem Instytutu im. Wojciecha Korfantego na wrzesień i październik 2025.