Natalia Piątek i Łukasz Balczarek | Art, Music and Dance Therapy for an Inclusive Classroom | Hiszpania 2024 | Mobilność merytoryczna

W dniach od 20 do 25 maja 2024 r. wolontariusze-eksperci naszego Instytutu, Natalia Piątek i Łukasz Balczarek, uczestniczyli w szkoleniu pod tytułem Art, Music, and Dance Therapy for an Inclusive Classroom organizowanym przez szkołę Europass Teacher Academy w hiszpańskiej Barcelonie.

Celem wyjazdu szkoleniowego było poznanie technik tworzenia inkluzywnych grup i wykorzystania do tego sztuki, muzyki oraz tańca. Kurs miał charakter międzynarodowy. Jego uczestnicy pochodzili z różnych zakątków świata: Cypru, Szwecji, Węgier, Białorusi oraz Polski.

„Kurs i cała mobilność pozwoliła dodatkowo ćwiczyć kompetencje językowe – całość aktywności prowadzona była w języku angielskim. Oprócz szkolenia merytorycznego możliwe było obcowanie z językiem angielskim oraz hiszpańskim w codziennym życiu – w hotelu, sklepie, restauracji. Pobyt w Barcelonie był świetną okazją do poznania tego miasta, jego historii, zabytków i codziennego życia barcelończyków. Do tego w trakcie aktywności zawiązały się relacje międzynarodowe, które będą owocowały w przyszłości” – podkreśla Łukasz.

Pierwsza sesja upowszechniająca kompetencje zdobyte w trakcie kursu Art, Music and Dance Therapy for an Inclusive Classroom odbyła się w grupie seniorów UTW w Piekarach Śląskich. W trakcie zajęć grupa skupiła się na wspólnym tworzeniu mandali. Ćwiczenie to miało na celu realizowanie wspólnego dzieła, ćwiczenie uważności i budowanie wzajemnych relacji. Podczas tworzenia dzieła uczestnicy uzupełniali swoją pracę, obchodząc mandalę dookoła, zmieniając regularnie swoje miejsce. Cały proces odbywał się w ciszy, w towarzystwie wyselekcjonowanej muzyki.

Zachęcamy do pobrania planu zajęć dla grup inkluzywnych.

ERASMUS+ | Działanie performatywne – tworzenie mandali | 25.10.2024

25 października 2024 r. na katowickim Rynku nasi wolontariusze-eksperci: Natalia Piątek oraz Łukasz Balczarek w ramach upowszechnienia zdobytej podczas szkolenia wiedzy prowadzili działania performatywne mające na celu tworzenie grup inkluzywnych, skupionych wokół akcji artystycznych.

Grupy mieszkańców były angażowane w tworzenie mandali. Mandala to symboliczne, geometryczne wzory, które odzwierciedlają wszechświat w kulturach buddyjskich i hinduistycznych. Słowo mandala pochodzi z sanskrytu i oznacza „koło”. Mandale są używane do medytacji, kontemplacji oraz jako narzędzie do duchowego rozwoju.

Działanie było inspirowane mobilnością edukacyjną i kursem Art, Music and Dance Therapy for an Inclusive Classroom w ramach akredytacji Instytutu im. Wojciecha Korfantego w programie Erasmus+ edukacja dorosłych.

Dzięki temu, że kolejne odsłony performance’u będą odbywać się jeszcze w różnych miastach, osoby dorosłe z różnych części województwa śląskiego będą mogły doświadczyć korzyści płynących z uczestnictwa w aktywnościach artystycznych i terapeutycznych, a także poczuć się częścią większej wspólnoty twórczej.

Dofinansowane przez Unię Europejską.

Okładka "Informatora", numer lipcowo-sierpniowy, 2025 r.

Pobierz nasz informator

Zapraszamy do zapoznania się z najnowszym informatorem Instytutu im. Wojciecha Korfantego na lipiec i sierpień 2025.