8 października 2020

Szkolenie: Przygotowanie do zamknięcia roku 2020, wybrane zagadnienia z rachunkowości

Szkolenie dla Głównych Księgowych

Temat szkolenia:  Przygotowanie do zamknięcia roku 2020, wybrane zagadnienia z rachunkowości

Data szkolenia: 17 listopada 2020 r. (wtorek) w godz. 10:00-15:00

Termin nadsyłania zgłoszeń: 13.11.2020 r.

Cel szkolenia:

  • Zapoznanie uczestników z praktycznymi aspektami rozwiązań w polityce rachunkowości dotyczących zasad ewidencji, amortyzacji i inwentaryzacji majątku trwałego.
  • Zasady ewidencji wyposażenia, metody i częstotliwość kontroli objętego ewidencją pozabilansową wyposażenia / niskocennych środków trwałych

Korzyści dla uczestników szkolenia:

  • Uzyskanie informacji dotyczących ustalania progów wartościowych, asortymentowych w zakresie ewidencji środków trwałych.
  • Możliwości stosowania uproszczeń w zakresie ewidencji, amortyzacji oraz kontroli wyposażenia objętego ewidencja pozabilansową w oparciu o kryterium istotności.
  • Ustalenie elementów wpływających na wartość początkową i kosztów zwiększających nakłady.

Program szkolenia:

Ewidencja księgowa skutków pandemii.

Ewidencja przyznanych ulg w zakresie ZUS, dopłat do wynagrodzeń oraz dodatkowych kosztów związanych z ochroną pracowników (maseczki, środki odkażające itp.) oraz dodatkowymi środkami ochrony dla uczestników.

Środki trwałe i wartości niematerialne i prawne
Ustalanie wartości początkowej aktywów trwałych.
a/ wycena muzealiów z zakupu, darowizn
b/ składowe elementy WNiP,
c/ elementy kosztów wpływające na wartość początkową oraz koszty nie zwiększające wartości początkowej
Decyzja o rozpoczęciu budowy – podstawa księgowania na koncie
Środki trwałe w budowie.
Rodzaje ulepszeń majątku trwałego wpływające na zwiększenie wartości początkowej -KSR nr 11.
Uregulowanie w polityce rachunkowości jednostki zasad ewidencji oraz amortyzacji majątku trwałego z uwzględnieniem ustawy o rachunkowości oraz  KSR nr 11 „Środki trwałe”   – wzór polityki rachunkowości w wordzie.
Rozwiązania ewidencyjne w polityce rachunkowości instytucji kultury umożliwiające rozliczanie dotacji inwestycyjnych przy zakupach aktywów trwałych do 10 tys. zł,
Zasady inwentaryzacji majątku trwałego objętego ewidencją bilansową oraz kontroli majątku objętego ewidencją pozabilansową.
Terminy i metody inwentaryzacji.
Przygotowanie i organizacja inwentaryzacji.
Rozliczenie inwentaryzacji, wyjaśnienie przyczyn różnic i ujęcie w księgach rachunkowych. Przykłady rozliczenia spisów i ewidencji.
Informatyczne wspomaganie inwentaryzacji.
Potwierdzanie sald – terminy.
Udokumentowanie weryfikacji aktywów i pasywów na koniec roku i terminy– wzory weryfikacji salda konta, weryfikacji aktywów i pasywów .
Osoby odpowiedzialne za inwentaryzację w jednostce.
Unormowania zasad inwentaryzacji i kontroli w polityce rachunkowości lub instrukcji inwentaryzacyjnej – wzór  w wordzie.
Problemy związane z wyceną aktywów – odpisy aktualizujące majątek obrotowy.
Zasady obejmowania odpisem aktualizującym zagrożonych należności. Windykacja.
Wycena wydawnictw i odpisy aktualizujące.  Zagospodarowanie.
Prezentacja w rachunku zysków i strat.
Obowiązek badania e-sprawozdania finansowego.

Na podstawie  ustawy rachunkowości – wymagane druki sprawozdawcze:
a/ wprowadzenie do Sprawozdania finansowego – ustrukturyzowane,
b/ bilans i rachunek zysków i strat – ustrukturyzowane,
c/ sprawozdanie ze zmian w funduszach i przepływy – ustrukturyzowane,
d/dodatkowe informacje i objaśnienia – załącznik w PDF do e-sprawozdania,
e/ obowiązek wyboru  audytora  minimum na 2 lata,
f/ obowiązek publikacji SF w MSiG.

Na życzenie organizatora (zapis w statucie, w umowie z dyrektorem, uchwała itp.) – wymagane druki sprawozdawcze:
a/ wprowadzenie do Sprawozdania finansowego – ustrukturyzowane
b/ bilans i rachunek zysków i strat – ustrukturyzowane,
c/ dodatkowe informacje i objaśnienia – załącznik w PDF do e-sprawozdania,
d/ wybór/zatwierdzenie wyboru na rok,
e/  brak obowiązku publikacji

Wybór firmy audytorskiej do badania lub akceptacja wyboru przez organ wykonawczy organizatora instytucji (wójt, burmistrz, starosta, zarząd  województwa, minister) minimum na 2 lata dla jednostek podlegających badaniu z ustawy o rachunkowości, dla pozostałych może być na rok.
Obowiązek zawiadomienia firmy audytorskiej o harmonogramie inwentaryzacji w celu umożliwieniu uczestnictwa.

Konsultacje w zakresie poruszanych zagadnień.

Czas trwania: 5 godzin; od 10:00 do 15:00

Miejsce szkolenia: siedziba IMP ul. Teatralna 4  Katowice  (1 piętro sala wykładowa)

Koszt szkolenia: 345 zł brutto od osoby

Uwaga: zwolnione z VAT w przypadku gdy środki wydatkowane na ww. szkolenie pochodzą  co najmniej w 70% ze środków publicznych w rozumieniu ustawy  o finansach publicznych. (Zastosowania stawki zwolnionej VAT zgodnie z art. 43 ust.1 pkt.  29c ustawy  o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r.(tekst jednolity: Dz. U. z 2016 r., poz.710).

Prowadząca: Urszula Pietrzak – biegły rewident nr 7135, praktyk, z kilkunastoletnim doświadczeniem, w zakresie wykładów dla instytucji kultury, prezes Biura Audytorskiego „FK-BAD” sp. z o.o. w Krakowie specjalizującego się w badaniu sprawozdań finansowych, udzielaniu doradztwa oraz innych usług dla jednostek sektora finansów publicznych, w tym w szczególności instytucji kultury, autorka publikacji „Plan kont z komentarzem dla instytucji kultury” z 2017 roku,  „Budżet zadaniowy i wydatki strukturalne w instytucjach kultury” z 2012 r. wydane przez ODDK w Gdańsku.

Koordynator szkolenia:

Jarek Bednarczyk, j.bednarczyk@instytutkorfantego.pl  telefon: 32 / 201 77 78.