Od 4 do 8 marca 2024 roku Agata Lisowicz-Wala oraz Tomasz Ignalski – nasi wolontariusze-eksperci – uczestniczyli w kursie pt. „Sustainable lifestyles: taking environmental awareness to action” zorganizowanym przez Asociación Socio-educativa EDUPLUS na Teneryfie.
Szkolenie trwało pięć dni – każdego dnia zajęcia odbywały się w innym miejscu i wykorzystywane były różnorodne metody edukacyjne. Poza wiedzą o wyspie oraz zrównoważonym rozwoju, uczestnicy wzbogacili swój warsztat jako trenerzy i animatorzy kultury.
„W większości szkolenie było oparte na technikach outdoorowych oraz metodach aktywnego uczenia się w tym Learning by doing i Experiential learning. Poprzez ćwiczenia grupowe, praktyczne warsztaty oraz dyskusje, uczestnicy mieli okazję zgłębić wiedzę na temat możliwości pozwalających na dostosowanie formalnych metod nauczania do okoliczności pleneru. Poza pierwszym dniem (poświęconym na poznanie się, budowanie zespołu oraz wprowadzenie do tematyki szkolenia), pozostałe cztery dni powiązane były z wizytami w różnych miejscach wyspy – od parków narodowych, przez wioski SOS dla dzieci czy ekologiczne farmy” – wspomina Agata.
Co ważne, większość zajęć podczas szkolenia miała charakter praktyczny. Również sama teoria była przekazywana, w większości, przy okazji działań warsztatowych. Podczas szkolenia uczestnicy wzięli udział m.in. w warsztatach na temat śladu węglowego, różnic w metodach edukacyjnych „fear-based” i „hope-based” czy wartościach popełniania błędów w pracy edukatora!
„Podróżując po wyspie dowiedziałem się wiele o lokalnych i globalnych problemach związanych z gospodarką wodną. Poznałem metody ochrony różnorodnej biosfery wyspy, w tym lasów deszczowych Anaga oraz Parku Narodowego Teide. Wulkan Teide – najwyższy szczyt Hiszpanii i Wysp Kanaryjskich – był miejscem, gdzie poznałem założenia teorii edukacyjnej TORE (Thematic / Organized / Relevant / Enjoyable). Odwiedziłem również wioskę S.O.S. Children’s Village, gdzie poznałem innowację edukacyjną: „Horizontal Approach”, odnoszącą się do metodologii rozproszonej, wielopoziomowej dystrybucji wiedzy i odpowiedzialności. Niezapomniana była dla mnie również wizyta na farmie stosującej zasady permakultury w projektowaniu, rolnictwie i zarządzaniu ziemią” – mówi Tomasz.
Upowszechnienie rezultatów mobilności Tomasza i Agaty odbyło się w ramach Tygodnia Erasmus+, czyli serii działań edukacyjnych mających miejsce między 20 a 24 maja 2024 r., będących formą dzielenia się wiedzą zdobytą na kursach i szkoleniach przez członków i członkinie sieci ekspertów niezawodowej edukacji dorosłych przy Instytucie.
23 maja jednym z elementów programowych wydarzenia „Kultura akredytowana” była tematyczna sesja stolikowa – „żywa euro-biblioteka”, w ramach której Agata dzieliła się swoimi doświadczeniami i refleksjami, wynikającymi z udziału w kursie „Sustainable lifestyles – taking environmental awareness to action”.
W ramach Tygodnia Erasmus+ odbyło się także „Longing For Nature – relacje między kulturą a ekologią” – wydarzenie kulturalne, prowadzone przez Tomasza Ignalskiego i Agatę Lisowicz-Walę, skupiające się na ekologii, sztuce i upcyclingu. Działanie składało się z wystawy, warsztatów i konwersatorium związanego z tematyką zrównoważonego rozwoju. Podczas wydarzenia można było dowiedzieć się, jak w praktyce realizowana jest strategia zrównoważonego rozwoju w przedsiębiorstwie ekonomii społecznej prowadzącym działalność gastronomiczną oraz jak budowane są partnerstwa wokół tematu ekologii.
Zachęcamy do wysłuchania poniższych podcastów przygotowanych przez Tomasza Ignalskiego, które stanowią formę upowszechnienia wiedzy pogłębionej przez naszego eksperta podczas szkolenia.
Kolejną formą upowszechnienia zdobytej podczas kursu wiedzy jest poniższa prezentacja autorstwa Agaty Lisowicz-Wali pt.: Teneryfa – kurort czy miejsce możliwości podnoszenia kompetencji edukacyjnych dla kadr kultury?