25 czerwca 2024

Aleksandra Goniewicz | “Experiential Learning in Tenerife: Through Nature and History” | Hiszpania 2024

W dniach od 11 do 16 marca 2024 w Hiszpanii, na Teneryfie, specjalistka Działu Historii naszego Instytutu,  Aleksandra Goniewicz, brała udział w szkoleniu „Experiential Learning in Tenerife: Through Nature and History”, gdzie mogła zetknąć się z kreatywnymi metodami nauczania.

Experiential Learning daje możliwość innego spojrzenia na dotychczasowe metody pracy, działania, realizowania zadań w środowisku zawodowym. Jednym z najefektywniejszych sposobów uczenia się jest nauka poprzez doświadczenie.

Jako historyk, badacz, edukator zastanawiam się, jak w interesujący sposób przekazywać efekty prac, prezentować suche teksty naukowe lub fakty historyczne? Umysł odbiorcy zachowuje się w sposób „zero-jedynkowy”, przy nadmiarze „nudnych treści” odpływa, podczas prezentacji faktów, danych czy liczb przestaje reagować i angażować uważność, a procesy poznawcze są zablokowane. W efekcie przyswajalność wiedzy jest znikoma, a zamierzone rezultaty – iluzoryczne do osiągnięcia.

W jaki sposób uatrakcyjnić nasze wypowiedzi, pisanie tekstów, przygotowywać prezentacje, aby skupić uwagę odbiorców na dłuższy moment? Ważne jest to, by chcieli do nas wrócić, a ekspercka wiedza – by stawała się coraz bardziej użyteczna.

Experiential Learning to szansa na rozwój w miejscu pracy, które jest naszym naturalnym środowiskiem zawodowym. Dzięki projektom, praktycznym zadaniom zdobywamy wiedzę i rozwijamy umiejętności poprzez działanie, rozwiązujemy problemy. Podejmujemy decyzje, współpracując z zespołem.

W tym samym środowisku popełniamy błędy, ale to dzięki nim nabywamy doświadczeń, uczymy się w sposób naturalny. Możliwość wzięcia udziału w projektach i warsztatach pozwala nam na poszerzenie wiedzy od praktyków (ekspertów)  to jak wypłynięcie na szersze wody.

Dzięki wykorzystywaniu nowoczesnych technologii doświadczanie uczenia się staje się jeszcze bardziej odkrywcze stymuluje umysł do poznania obszarów naśladujących rzeczywistość. Jednak dopiero połączenie teorii i praktyki daje szansę na pełen sukces. Przetestowanie wiedzy w praktyce jest równie ważne, co poznanie teorii. Dopiero wtedy możemy zrozumieć, jak teoria przekłada się na rzeczywistość i jak możemy ją wykorzystać w swojej pracy.

Zachęcamy do pobrania „Notatnika podróżnika” – scenariusza zajęć pozaszkolnych.