W dniach od 11 do 16 marca 2024 w Hiszpanii, na Teneryfie, specjalistka Działu Historii naszego Instytutu, Aleksandra Goniewicz, brała udział w szkoleniu „Experiential Learning in Tenerife: Through Nature and History”, gdzie mogła zetknąć się z kreatywnymi metodami nauczania.
Experiential Learning daje możliwość innego spojrzenia na dotychczasowe metody pracy, działania, realizowania zadań w środowisku zawodowym. Jednym z najefektywniejszych sposobów uczenia się jest nauka poprzez doświadczenie.
Jako historyk, badacz, edukator zastanawiam się, jak w interesujący sposób przekazywać efekty prac, prezentować suche teksty naukowe lub fakty historyczne? Umysł odbiorcy zachowuje się w sposób „zero-jedynkowy”, przy nadmiarze „nudnych treści” odpływa, podczas prezentacji faktów, danych czy liczb przestaje reagować i angażować uważność, a procesy poznawcze są zablokowane. W efekcie przyswajalność wiedzy jest znikoma, a zamierzone rezultaty – iluzoryczne do osiągnięcia.
W jaki sposób uatrakcyjnić nasze wypowiedzi, pisanie tekstów, przygotowywać prezentacje, aby skupić uwagę odbiorców na dłuższy moment? Ważne jest to, by chcieli do nas wrócić, a ekspercka wiedza – by stawała się coraz bardziej użyteczna.
Experiential Learning to szansa na rozwój w miejscu pracy, które jest naszym naturalnym środowiskiem zawodowym. Dzięki projektom, praktycznym zadaniom zdobywamy wiedzę i rozwijamy umiejętności poprzez działanie, rozwiązujemy problemy. Podejmujemy decyzje, współpracując z zespołem.
W tym samym środowisku popełniamy błędy, ale to dzięki nim nabywamy doświadczeń, uczymy się w sposób naturalny. Możliwość wzięcia udziału w projektach i warsztatach pozwala nam na poszerzenie wiedzy od praktyków (ekspertów) – to jak wypłynięcie na szersze wody.
Dzięki wykorzystywaniu nowoczesnych technologii doświadczanie uczenia się staje się jeszcze bardziej odkrywcze – stymuluje umysł do poznania obszarów naśladujących rzeczywistość. Jednak dopiero połączenie teorii i praktyki daje szansę na pełen sukces. Przetestowanie wiedzy w praktyce jest równie ważne, co poznanie teorii. Dopiero wtedy możemy zrozumieć, jak teoria przekłada się na rzeczywistość i jak możemy ją wykorzystać w swojej pracy.
Zachęcamy do pobrania „Notatnika podróżnika” – scenariusza zajęć pozaszkolnych.