Artystyczne działanie, którego celem jest symboliczna i realna interwencja w przestrzeń publiczną, dodanie barw młodości do szarości, aby odkryć i wydobyć w sobie wartości: piękno, dobro, szacunek, wspólnotę, jakość, kulturę.
Poprzez warsztaty fotograficzne i muralowe powstanie artystyczne graffiti, które zostanie wykonane przez dzieci i młodzież z jednej z częstochowskich integracyjnych szkół podstawowych. Ważne jest ponadto, aby budować tożsamość kulturową dzielnicy i umiejętnie odróżniać dzieła sztuki od wandalizmu.
Jest to projekt realizowany przez dzieci i młodzież ze Szkoły Podstawowej nr 17 z Oddziałami Integracyjnymi w Częstochowie, mający na celu aktywizację młodych ludzi poprzez działania artystyczne i kulturotwórcze.
Warsztaty Fotograficzne w ramach projektu “Kolor+Młodość===Wartości”
23 sierpnia 2024 roku, w ramach projektu “Kolor+Młodość===Wartości”, odbyły się warsztaty fotograficzne prowadzone przez Justynę Warwas, uznaną malarkę, nauczyciela akademickiego w Katedrze Malarstwa Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza w Częstochowie. Justyna Warwas, która jest również pasjonatką rysunku i fotografii, podzieliła się z młodzieżą swoim bogatym doświadczeniem artystycznym, wprowadzając uczestników w tajniki fotografii architektonicznej i industrialnej.
Warsztaty rozpoczęły się w sali, gdzie uczestnicy zapoznali się z teoretycznymi aspektami fotografii. Na początku omówiono podstawy kompozycji w fotografii architektonicznej, ze szczególnym uwzględnieniem technik, które pozwalają uchwycić unikalne cechy budynków, osiedli i struktur industrialnych, takich jak te znajdujące się w pobliżu terenów kolejowych. Justyna Warwas zaprezentowała również technikę podwójnej ekspozycji, ilustrując, jak poprzez artystyczne nałożenie na siebie zdjęć można uzyskać efektowne i surrealistyczne obrazy, które ukazują rzeczywistość w nowym świetle.
Po części teoretycznej uczestnicy wyruszyli na plener fotograficzny, który odbył się na terenach kolejowych w Częstochowie. Była to doskonała okazja, aby w praktyce zastosować poznane techniki. Uczniowie, wyposażeni w aparaty fotograficzne oraz smartfony, pod opieką prowadzącej eksplorowali otoczenie, poszukując interesujących kadrów. Szczególną uwagę poświęcono uchwyceniu detali przemysłowej infrastruktury, takich jak wagony kolejowe, stare budynki techniczne oraz osiedla mieszkaniowe znajdujące się w sąsiedztwie torów kolejowych. Graffiti obecne na niektórych murach było elementem towarzyszącym, ale głównym celem uczestników było uchwycenie surowego, industrialnego charakteru tej części miasta.
Podczas pleneru, Justyna Warwas udzielała na bieżąco wskazówek, pomagając uczniom w doskonaleniu ich umiejętności fotograficznych oraz w eksperymentowaniu z różnymi perspektywami i technikami. Uczniowie uczyli się, jak zwracać uwagę na światło, kąty widzenia oraz kompozycję, aby ich zdjęcia były nie tylko dokumentacją miejsca, ale również artystycznym wyrazem ich indywidualnego spojrzenia na otaczającą rzeczywistość.
Zajęcia zakończyły się powrotem do sali, gdzie każdy uczestnik miał okazję wybrać swoje najlepsze ujęcia. Wybrane fotografie zostały zaprezentowane, a uczniowie mogli zobaczyć, jak różne podejścia i perspektywy wpłynęły na ostateczny efekt ich pracy. Szczególną atrakcją było stworzenie przez uczniów własnych kompozycji przy użyciu techniki podwójnej ekspozycji, dzięki której mogli połączyć różne kadry, tworząc intrygujące i artystyczne obrazy.
Warsztaty te były kluczowym elementem projektu “Kolor+Młodość===Wartości”, który ma na celu aktywizację młodzieży poprzez działania artystyczne i kulturotwórcze. Dzięki profesjonalnemu wsparciu Justyny Warwas, uczniowie nie tylko poszerzyli swoją wiedzę z zakresu fotografii, ale również zyskali nowe umiejętności, które wykorzystają w dalszej części projektu, w tym w tworzeniu “wagoników wartości” oraz dokumentacji fotograficznej innych działań artystycznych realizowanych na terenie szkoły i okolicznych terenów kolejowych.
Ten warsztat nie tylko wzbogacił artystyczny warsztat uczniów, ale również zintegrował ich wokół wspólnego celu – twórczego wyrażenia siebie i swojej społeczności poprzez sztukę fotografii.
Projekt dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Narodowego Centrum Kultury: „Bardzo Młoda Kultura 2023-2025”.
Projekt współrealizowany jest przez Regionalny Instytut Kultury im. Wojciecha Korfantego, który jest operatorem programu Bardzo Młoda Kultura w woj. śląskim.
Etap Muralu w Projekcie “Kolor+Młodość===Wartości”
Po zakończonych warsztatach fotograficznych, które miały na celu uchwycenie surowego, industrialnego charakteru terenów kolejowych i sąsiednich osiedli, przyszedł czas na kolejny kluczowy etap projektu “Kolor+Młodość===Wartości” – stworzenie muralu na terenie szkoły. W ramach tej części projektu młodzież, pod okiem artysty Marka Laskowskiego, przystąpiła do pracy nad muralem, który stanie się trwałym elementem przestrzeni szkolnej i będzie odzwierciedlał wartości i idee promowane przez szkołę.
Marek Laskowski, absolwent Liceum Plastycznego im. Jacka Malczewskiego w Częstochowie oraz Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu, jest artystą znanym z działań w obszarze Urban Artu oraz autorem licznych murali wielkoformatowych w miastach na terenie całej Polski. Jego bogate doświadczenie i umiejętności sprawiły, że młodzież miała niepowtarzalną okazję pracować pod kierunkiem prawdziwego profesjonalisty.
Centralnym punktem muralu będzie wizerunek Stanisława Wyspiańskiego, patrona szkoły, który jest nie tylko postacią historyczną, ale także symbolem artystycznego dziedzictwa i narodowej tożsamości. Wyspiański, znany ze swoich innowacyjnych prac w dziedzinie malarstwa, witraży, projektów scenograficznych i literatury, doskonale wpisuje się w misję szkoły – rozwijanie kreatywności i świadomości kulturowej młodzieży.
Mural jest tworzony na dużej ścianie na terenie szkoły, co umożliwia uczniom wyrażenie swojej artystycznej wizji na szeroką skalę. Prace rozpoczęły się od przygotowania podłoża, a następnie młodzież, wyposażona w farby, pędzle oraz niezbędne narzędzia, przystąpiła do malowania. Marek Laskowski, który nadzorował projekt, dzielił się swoimi wskazówkami dotyczącymi technik malarskich oraz kompozycji, co pozwoliło uczniom zyskać nowe umiejętności i pewność w działaniach artystycznych.
Mural, który powstaje, jest nie tylko hołdem dla Stanisława Wyspiańskiego, ale także wyrazem tego, jak młodzież postrzega wartości, które są bliskie patronowi szkoły i społeczności Rakowa. W tle wizerunku Wyspiańskiego pojawiają się elementy nawiązujące do lokalnej architektury i przestrzeni kolejowej, którą uczniowie mieli okazję fotografować podczas wcześniejszych warsztatów. Symboliczne połączenie postaci Wyspiańskiego z elementami współczesnej przestrzeni miejskiej ma na celu ukazanie ciągłości kulturowej i znaczenia dziedzictwa narodowego w dzisiejszym świecie.
W trakcie prac nad muralem, uczniowie pracowali zespołowo, dzieląc się zadaniami i wspólnie podejmując decyzje dotyczące kolorystyki oraz kompozycji. Proces ten nie tylko rozwijał ich umiejętności artystyczne, ale także budował poczucie wspólnoty i odpowiedzialności za efekt końcowy.
Mural jest ważnym etapem projektu, ponieważ pozostanie trwałym śladem aktywności młodzieży i ich zaangażowania w życie szkoły i lokalnej społeczności. Uroczyste odsłonięcie muralu, które zaplanowano na zakończenie projektu, będzie okazją do podsumowania wszystkich działań i uhonorowania pracy uczniów, którzy włożyli w niego swoje serce i talent.
Tworzenie muralu to nie tylko artystyczne przedsięwzięcie, ale także sposób na głębsze zaangażowanie młodzieży w refleksję nad dziedzictwem kulturowym i wartościami, które są fundamentem naszej tożsamości. Wizerunek Stanisława Wyspiańskiego, widoczny na ścianie szkoły, będzie przypominał uczniom o znaczeniu sztuki i kultury w codziennym życiu, inspirując kolejne pokolenia do twórczego myślenia i działania.
Projekt dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Narodowego Centrum Kultury: „Bardzo Młoda Kultura 2023-2025”.
Projekt współrealizowany jest przez Regionalny Instytut Kultury im. Wojciecha Korfantego, który jest operatorem programu Bardzo Młoda Kultura w woj. śląskim.