27 czerwca 2024

Fundusz Korfantowski 2024 | Powrót/Powrót- produkcja edukacyjnej gry planszowej | MDK Bogucice-Zawodzie w Katowicach

Powrót/Powrót – produkcja edukacyjnej gry planszowej o powrocie Górnego Śląska do macierzy oraz organizacja rozgrywek turniejowych dla młodzieży – to zadanie realizowane przez Miejski Dom Kultury Bogucice-Zawodzie w Katowicach.

Założeniem zadania jest stworzenie edukacyjnej gry planszowej na temat powrotu Górnego Śląska do macierzy. Gra, ze względu na edukacyjny charakter, jest zaplanowana jako rozgrywka kooperacyjna. Jej egzemplarze zostaną rozdystrybuowane między katowickimi instytucjami kultury, bibliotekami i szkołami.

Do zadań zaangażowanych instytucji będzie należeć przeprowadzenie lekcji z udziałem gry dla młodzieży ze szkół średnich i organizacja pierwszego etapu turnieju rozgrywki w grę planszową. Ostatnim etapem realizacji zadania jest finał rozgrywek turniejowych w Miejskim Domu Kultury „Bogucice-Zawodzie”.

Ważnym elementem gry jest zawarcie w niej instrukcji dwujęzycznej – w języku polskim oraz śląskim. Podobnie, elementy gry, będą oznaczone dwujęzycznie, a powiązania między językami polskim i śląskim zawarte zostaną w zasadach gry, jako ich integralny element. Gra w naturalny sposób będzie też zawierać i przekazywać wiedzę historyczną na temat procesu powrotu Górnego Śląska do Polski.

Przy okazji powstania gry planszowej stworzona też zostanie witryna internetowa, wspierająca proces edukacyjny i zawierająca dodatkowe, szczegółowe wiadomości historyczne i ciekawostki dla bardziej zainteresowanych historią uczniów.

Projekt zakłada, że młodzież przygotowując się do rozgrywek, będzie dłuższy czas obcować z grą planszową jako tekstem kultury, służącym w roli źródła wiedzy na temat Wojciecha Korfantego i jego działań na rzecz jedności Górnego Śląska i Polski. Ostatecznie projekt zaowocuje powiększeniem kompetencji nauczycieli i edukatorów w kwestii prowadzenia zajęć w oparciu o nowoczesne narzędzie i techniki. Jego materialnym rezultatem będą gotowe materiały edukacyjne i produkt w postaci gry – narzędzia prowadzenia lekcji, a młodzież w wieku licealnym nabędzie wiedzę z interesującego nas obszaru badań historycznych, w sposób przystępny, oparty na zabawie i rywalizacji.

 

TERMINY działań / Etapy realizacji

2.0502.06 Prace produkcyjne nad grą – opracowanie zasad, angażowanie innych podmiotów.

3.06-02.07 Prace produkcyjne nad grą – testy.

03.07-15.08 Prace produkcyjne nad grą – opracowanie wizualne.

15.08-01.09 Prace produkcyjne nad grą – produkcja komponentów i kompletowanie pudełek.

02.09-01.10 Edukacja w zaangażowanych placówkach.

02.10-15.10 Półfinały turnieju w zaangażowanych placówkach.

26.10 Finał turnieju i uroczyste wręczenie nagród.

Poniżej zobaczyć można wycinek prac produkcyjnych nad grą (etap opracowywania wizualnego) – kilka roboczych, jeszcze nie w pełni gotowych ilustracji do gry. Widzimy na nich: Rymera, Wolnego, Korfantego, Biniszkiewicza i Zgrzebnioka – każda z tych postaci jest kluczowa dla przebiegu rozgrywki.