30 kwietnia 2024

Katarzyna Kleczko | „Emotional Intelligence: Enhancing Self-Awareness, Self-Regulation, Motivation, Empathy, and Social Skills” | Hiszpania 2023

W dniach 11-15 grudnia 2023 r. Katarzyna Kleczko uczestniczyła w szkoleniu pt. Emotional Intelligence: Enhancing Self-Awareness, Self-Regulation, Motivation, Empathy, and Social Skills” na Teneryfie.

Szkolenie miało na celu wyposażenie uczestników w niezbędne umiejętności i techniki wzmacniające inteligencję emocjonalną i wspierające zdrowe relacje zarówno w życiu osobistym, jak i zawodowym. Dzięki szkoleniu nasza edukatorka zwiększyła umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, rozwiązywania konfliktów, empatii, łatwiejszego rozumienia punktu widzenia innych osób.

Efektem mobilności było szkolenie na temat rozwijania kompetencji międzykulturowych w projektach międzynarodowych i roli inteligencji emocjonalnej przeprowadzone we współpracy z WOMem w Katowicach dla edukatorów/ek, nauczycieli/ek i innych zainteresowanych ideą life-long learning.

Inteligencja emocjonalna jawi się jako składnik życiowego sukcesu. Zapewne w wielu z nas spotkało się ze skrótem IQ. O ilorazie inteligencji słyszał zapewne każdy. Co jednak, gdy spotkamy się z określeniem EQ lub EI (emotional intelligence)? Inteligencja emocjonalna – bo o niej mowa- jawi się jako składnik życiowego sukcesu. Świadczyć o tym może między innymi, że UNESCO promuje nauczanie SEL (social and emotional learning) od początku XXI wieku na całym świecie.

Jak wspomina Daniel Goleman w swojej książce “Inteligencja emocjonalna. Sukces w życiu zależy nie tylko od intelektu, lecz od umiejętności kierowania emocjami”, istnieją trzy główne modele inteligencji emocjonalnej. Inteligencja emocjonalna daje nam przewagę głównie w tak zwanych miękkich dziedzinach życia. Jako przykład Goleman podaje między innymi zdrowie, relacje romantyczne, sferę intymną, ale również te związane z elementem rywalizacji (jak sporty), czy pracy.

Inteligencja emocjonalna to zdolność do rozpoznawania swoich emocji, rozumienia ich i zdawania sobie sprawy, jak wpływają na ludzi. Kiedy rozumiesz, jak czują się inni, możesz efektywnie zarządzać swoimi relacjami.

Na inteligencję emocjonalną składają się: samoświadomość, samoregulacja, motywacja, empatia, świadomość społeczna i zdolność kształtowania związków z innymi.

– Samoświadomość to jedna z najważniejszych kompetencji (zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym). To umiejętność głębokiego wglądu w siebie, swoje emocje, zachowania. Rozumienie swoich emocji pomaga nad nimi panować.  Dzięki samoświadomości znasz swoje mocne, które możesz świadomie wykorzystać, i słabe strony, które możesz eliminować.
– Samokontrola to zdolność do panowania nad swoimi emocjami i popędami. Emocje nie przejmują nad tobą kontroli. To ty kierujesz nimi w ten sposób, aby były właściwe w danej sytuacji. Jeśli posiadasz tę zdolność, to o wiele szybciej dojdziesz do równowagi, np. po porażce czy nieprzyjemnej rozmowie.
– Zdolność do motywowania się poprzez podporządkowanie emocji obranym celom, umożliwia odkładanie celów krótkoterminowych na rzecz tych długoterminowych „(…) ukierunkowanie emocji ku pożytecznemu celowi jest mistrzowską umiejętnością. Bez względu na to, czy wyraża się ona panowaniem nad impulsami i odkładaniem zaspokojenia na później, regulowaniem nastroju, tak aby raczej ułatwiał nam niż utrudniał myślenie, motywowaniem się do wytrwałości i nieustawania w wysiłkach, próbowaniem na nowo mimo doznanych niepowodzeń czy odkrywaniem sposobów wejścia w stan uskrzydlenia i wykonywania swoich zadań bardziej skutecznie, zawsze świadczy o zdolności emocji do stymulowania skutecznych działań”.
– Empatia to zdolność identyfikowania i rozumienia emocji, uczuć, potrzeb, pragnień i punktów widzenia innych osób, nawet jeśli nie są one oczywiste. To zdolność wczucia się , spojrzenia na sytuację z punktu widzenia drugiej osoby. Osoby z wysoko rozwiniętą empatią są wyczulone nawet na subtelne sygnały, lepiej rozpoznają potrzeby ludzi.
– Umiejętności społeczne to zdolności, które umożliwiają nawiązywanie i podtrzymywanie relacji. Osoby o wysokich umiejętnościach społecznych doskonale radzą sobie sprawę

“Podczas gdy nasza inteligencja emocjonalna określa nasze potencjalne możliwości nauczenia się podstaw samokontroli i tym podobnych umiejętności, kompetencja emocjonalna pokazują, ile z tych potencjalnych możliwości zrealizowaliśmy w sposób, który przekłada się na umiejętności w miejscu pracy.”2

Goleman nazywa wręcz zdolność panowania nad swymi emocjami metazdolnością, od której zależy nasz sukces życiowy. Inteligencja emocjonalna pomaga nam radzić sobie w trudnych sytuacjach, związanych m.in. ze stresem; dzięki niej łatwiej radzimy sobie z problemami. Kompetencji emocjonalnych uczymy się przez całe życie. Warto ją rozwijać, bo pomaga nam kierować własnym życiem, osiągać sukces w życiu osobistym i zawodowym.

 

  1. D. Goleman “Inteligencja emocjonalna.”, s. 170-171.
  2. D. Goleman “Inteligencja emocjonalna.”, s. 21

 

Tekst powstał w ramach projektu realizowanego przez Instytut im. Wojciecha Korfantego (2022-1-PL01-KA121-ADU-000062933). Instytut jest instytucją akredytowaną na lata 2021-2027, która otrzymała dofinansowanie z programu Erasmus+ w sektorze Edukacji dorosłych. Więcej o akredytacji i możliwościach współpracy z Instytutem pod linkiem: https://instytutkorfantego.pl/projekty/skorzystaj-z-oferty-rozwoju-kompetencji-edukatorow-i-edukatorek-doroslych/

Dofinansowane przez Unię Europejską.

Publikacja dostępna bezpłatnie na podstawie licencji otwartej. Zezwala się na nieograniczone, nieodpłatne i niewyłączne korzystanie z utworów w ich oryginalnej postaci, kopiowanie, modyfikowanie i korzystanie z utworu przez każdego bez ograniczeń przy jednoczesnym podawaniu za każdym razem informacji, kto jest autorem oryginału i wskazaniem organizatora projektu – Instytutu im. Wojciecha Korfantego. Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Narodowej Agencji (NA). Unia Europejska ani NA nie ponoszą za nie odpowiedzialności.