24 maja 2021

Prządka postawiona na głowie

Kolaż grafik przedstawiających przędzące kobiety.

Źródła ikonograficzne (dawne malarstwo) często dla badaczy są przydatnym materiałem, który może np. odpowiedzieć na pytania o dawne rzemiosła, rzemieślników, warsztaty czy narzędzia. Pomyślmy o Leonardzie da Vinci, który z sukcesem łączył sztukę z inżynierią. Nie zapominajmy jednak o tym, że dokumentowanie przyziemnej rzeczywistości nie jest obowiązkiem artysty.

Odnotowana niedawno rekordowa cena sprzedaży obrazu Jacka Malczewskiego pt. „Prządka” przyciągnęła naszą uwagę realistycznym przedstawieniem kołowrotka, który reprezentuje typ znany również w naszym województwie śląskim, w regionie Beskidu Żywieckiego. (Zainteresowanych odsyłamy do artykułu: https://instytutkorfantego.pl/aktualnosci/spiaca-krolewna-buszuje-w-muzeach-wojewodztwa-slaskiego/).

Jacek Malczewski, Prządka (1922 r.), za: Dom Aukcyjny Agra-Art, Obraz "Prządka" - arcydzieło Jacka Malczewskiego sprzedane za rekordową kwotę (gazeta.pl) [dostęp: 29.04.2021]

Realistyczne przedstawienie narzędzia nie oznacza jednak, że obraz podpowie nam, jak go użyć. Prządka Malczewskiego zasiada bowiem przy pustej przęślicy i z otwartymi ustami bada naciąg linki napędowej… Czy kryje się za tym głębsze przesłanie?

Pójdźmy w inną stronę i przyjrzyjmy się bardziej wyrazistym przykładom przędzalniczej „fuszerki” technologicznej w sztukach wizualnych XX wieku. Dwie grafiki Zofii Stryjeńskiej przedstawiają prządki przy kołowrotkach. Jedna z nich jest elementem przedstawienia pory roku, druga alegorią rzemiosła. W obu przypadkach bohaterki tworzą nić za pomocą wrzeciona. Po co zatem stopami napędzają kółka stojących obok kołowrotków?

Kobieta, która przędzie. Grafika Zofii Stryjeńskiej (Zofia Stryjeńska, Prządka - fragment kompozycji Marzec Kwiecień Dyngus).

2. Zofia Stryjeńska, Prządka (fragment kompozycji Marzec Kwiecień Dyngus, 1925 r.), ze zbiorów Muzeum Narodowego w Kielcach, sygn. MNKi/W/1031, Muzeum Narodowe w Kielcach (mnki.pl) [dostęp: 29.04.2021]

Kobieta, która przędzie. Grafika Zofii Stryjeńskiej

Zofia Stryjeńska, Prządka (z cyklu Rzemiosło, 1929–1930) Kilka słów o tajemnicy ,,Rzemiosł” - Desa Unicum [dostęp: 29.04.2021]

Ostatnim przykładem jest fotografia z pocztówki ze zbiorów Muzeum Ziemi Cieszyńskiej, przedstawiająca stylizowaną „prządkę” w cieszyńskim stroju ludowym. „Prządka” siedzi przy kołowrotku od niewłaściwej strony, kłąb lnu został owinięty wokół śruby regulującej naciąg linki napędowej. Bohaterka wysnuwa włókna z owego kołtuna i skręca je w palcach. Góralka jest młoda i piękna. Zamierzony efekt estetyczny został osiągnięty, bez względu na umiejętności przędzalnicze dziewczyny.

Czarno-biała fotografia przedstawiająca kobietę przędzącą.

Pocztówka (ok. 1935 r.), ze zbiorów Muzeum Ziemi Cieszyńskiej, sygn. MC/F/3521, http://www.katalog.muzeumcieszyn.pl/dzial/etnografia.html [dostęp: 29.04.2021]

Jak widać na przykładach, artyści większego i mniejszego kalibru korzystają z przywileju dowolności w poziomie realizmu obrazowania rzeczywistości. Czy to umniejsza w jakich sposób wartość ich dzieł? Przykład J. Malczewskiego pokazuje, że absolutnie nie.

Małgorzata Pietrzak