O PROJEKCIE

ROK Z CIOTKĄ NYSZKĄ | Bezpłatne warsztaty dla przedszkolaków

W 2024 roku Instytut im. Wojciecha Korfantego przygotował dla dzieci w wieku przedszkolnym w ramach warsztatów Rok z ciotką Nyszką 10 spotkań tematycznych. Będą one prowadzone przez autorkę zbioru opowiadań Ciotka Nyszka i spółka – Małgorzatę Pietrzak, specjalistkę ds. niematerialnego dziedzictwa kulturowego.

 

Warsztaty zostały zainicjowane w 2023 r. wspólnie przez Instytut im. Wojciecha Korfantego i Dom Oświatowy Biblioteki Śląskiej, inspirowane zbiorem opowiadań pt. „Ciotka Nyszka i spółka” autorstwa Małgorzaty Pietrzak. Warsztaty otrzymały nominację do nagrody „Słoneczniki 2023” dla najbardziej rozwojowych inicjatyw dla dzieci na Śląsku.

Do każdego miesiąca (od marca do grudnia) zostało przypisane jedno opowiadanie związane z tradycjami Śląska. Dzieci wysłuchają go, a po krótkiej dyskusji rozwiną temat w formie wspólnej pracy artystycznej. Poruszane będą tematy szacunku, ekologii, zaradności, piękna, więzi międzyludzkich itp.

W pierwszej kolejności możliwa jest rezerwacja jednego spotkania (miesiąca). Zainteresowanych więcej niż jednym spotkaniem (tematem) wpisujemy na listę rezerwową.

 

Zachęcamy również do samodzielnej pracy w oparciu o harmonogram i książkę, którą możecie Państwo zakupić w naszej siedzibie lub za pośrednictwem sklepu internetowego pod linkiem: https://instytutkorfantego.pl/produkt/ciotka-nyszka-i-spolka/

ZAJĘCIA W PRZEDSZKOLU

 Rok z Ciotką Nyszką w przedszkolu

Ciotka Nyszka może przyjść do Twojego przedszkola, jeśli mieści się w promieniu ok. 5 km od siedziby Instytutu im. Wojciecha Korfantego.

  • Uczestnicy: 5–6 lat, grupa do 25 osób
  • Koszt: bezpłatny
  • Materiały: zob. harmonogram
  • Terminy: marzec – grudzień 2024 r.

 

Zgłoszenia prosimy kierować na adres e-mail: m.pietrzak@instytutkorfantego.pl

Ilość spotkań jest ograniczona. O rezerwacji terminu decyduje kolejność zgłoszeń.

W pierwszej kolejności możliwa jest rezerwacja jednego spotkania (miesiąca). Zainteresowanych więcej niż jednym spotkaniem (tematem) wpisujemy na listę rezerwową.

 

Harmonogram

 

MARZEC – Zielono mi!

  • Dzieci wysłuchają opowiadania „Kwiecień. Wielkanocna palma”.
  • Porozmawiamy o wiosennym odradzaniu się przyrody, symbolice zimozielonych i wczesnowiosennych roślin.
  • Z różnych roślin i bibuły wykonamy wielkanocne i wiosenne wiązanki.

Prosimy o przygotowanie: gałązki (długości min. 30 cm), kolorowej bibuły karbowanej, nożyczek, kleju w sztyfcie.

 

KWIECIEŃ – Co się koci?

  • Dzieci wysłuchają opowiadania „Marzec. Koza się okociła”.
  • Porozmawiamy o zwierzętach w gospodarstwie, szacunku i ich prawach.
  • Wykonamy wspólnie makietę gospodarstwa pełną zwierząt z plasteliny.

Prosimy o przygotowanie: dużego kartonu jako podstawy, małych kartonowych pudełek, papieru kolorowego, kolorowej marszczonej bibuły, patyczków, plasteliny, kleju w sztyfcie, nożyczek.

 

MAJ – Chusty otulają świat!

  • Dzieci wysłuchają opowiadania „Maj. Trawa dla królików”.
  • Porozmawiamy o tym, co nasze przodkinie potrafiły zrobić z prostokątnych tkanin.
  • Wykonamy lalki ze szmatek.

Prosimy o przygotowanie: kawałka tkaniny 30 × 30 cm (dla każdego uczestnika), sznurków, wstążek itp. (ok. 30 cm).

Ciotka Nyszka przyniesie: wypełnienie do główek szmacianek.

 

CZERWIEC – Strojne stroje!

  • Dzieci wysłuchają opowiadania „Czerwiec. Agnieszka w zbroi druhny”.
  • Porozmawiamy o śląskim stroju ludowym.
  • Będziemy wycinać papierowe „ubieranki” – kawalera i pannę.

Prosimy o przygotowanie nożyczek.

Ciotka Nyszka przyniesie: wydrukowane „ubieranki”.

 

LIPIEC – Słodkie złoto

  • Dzieci wysłuchają opowiadania „Lipiec. Miodobranie”.
  • Porozmawiamy o zapylaczach, ogrodach i bioróżnorodności.
  • Pokolorujemy stare ryciny przedstawiające owady.

Prosimy o przygotowanie kredek i mazaków.

Ciotka Nyszka przyniesie wydruki do kolorowania.

 

SIERPIEŃ – Piórkiem i wiórkiem

  • Dzieci wysłuchają opowiadania „Sierpień. Fruwają pióra”.
  • Zrobimy maskotki ze starych skarpetek i różnych wypełniaczy.

Prosimy o przygotowanie: skarpetek (może być zużyta, nie do pary itd. – po jednej dla każdego uczestnika), dużych guzików, dużych koralików, wstążek, sznurków, kleju w sztyfcie, kolorowego papieru, kolorowych drucików („wyciory do fajek”).

Ciotka Nyszka przyniesie poliestrowe wnętrze poduszki do wypchania skarpet.

 

WRZESIEŃ – Jarzębina czerwona…

  • Dzieci wysłuchają opowiadania „Wrzesień. Wyprawa po lewe korale”.
  • Zdobimy się w dary jesieni – breloki i bransolety.

Prosimy o przygotowanie: zebranych na jesiennych spacerach liści, żołędzi, kasztanów, gałązek i kolorowych owoców (róży, głogu, jarzębiny, rokitnika).

Ciotka Nyszka przyniesie: drut florystyczny, patyki do szaszłyków jako szydła do robienia otworów.

 

PAŹDZIERNIK – Kartoflisko

  • Dzieci wysłuchają opowiadania „Październik. Pomoc sąsiedzka i spalona grzywka”.
  • Wykonujemy wspólnie krajobraz używając pieczątek z ziemniaka.

Prosimy o przygotowanie: surowych ziemniaków (na pieczątki), wielkiej płachty brystolu (sklejone taśmą karty, by dzieci mogły razem zrobić pracę zbiorową), farb plakatowych, papierowych talerzyków na farbę, pędzelków do nanoszenia farby, kubeczków z wodą do płukania, papierowych ręczników do okiełznania bałaganu, deseczek, nożyków (do rozcinania ziemniaków).

 

LISTOPAD – Nitka z chmurki

  • Dzieci wysłuchają opowiadania „Listopad. Nyszka robi nitkę z chmurki”.
  • Dzieci zobaczą na własne oczy, jak przędzie się na wrzecionie i spróbują same uprząść swoje wełniane nitki z owczego runa.

Prosimy o przygotowanie się na powąchanie surowej wełny.

Ciotka Nyszka przyniesie wrzeciona z drewnianych mątewek i wełnę pachnącą owcą.

 

GRUDZIEŃ – Wilijo

  • Dzieci wysłuchają opowiadania „Grudzień. Przed wigilią”.
  • Zrobimy ozdoby choinkowe jak za dawnych lat.

Prosimy o przygotowanie: wydmuszek z jaj (1 dla każdego przedszkolaka + rezerwa), kolorowego papieru, nożyczek, mazaków, kleju w sztyfcie.

 

ZAJĘCIA W INSTYTUCIE IM. WOJCIECHA KORFANTEGO

Rok z Ciotką Nyszką Instytucie im. Wojciecha Korfantego
(Katowice, ul. Teatralna 4)

  • Uczestnicy: 5–6 lat, grupa do 25 osób
  • Koszt: bezpłatny
  • Materiały: zob. w harmonogramie
  • Terminy: marzec – grudzień 2024 r.

Zgłoszenia prosimy kierować na adres e-mail: m.pietrzak@instytutkorfantego.pl

Ilość spotkań jest ograniczona. O rezerwacji terminu decyduje kolejność zgłoszeń.

W pierwszej kolejności możliwa jest rezerwacja jednego spotkania (miesiąca). Zainteresowanych więcej niż jednym spotkaniem (tematem) wpisujemy na listę rezerwową.

 

Harmonogram

 

MARZEC – Zielono mi!

  • Dzieci wysłuchają opowiadania „Kwiecień. Wielkanocna palma”.
  • Porozmawiamy o wiosennym odradzaniu się przyrody, symbolice zimozielonych i wczesnowiosennych roślin.
  • Z różnych roślin i bibuły wykonamy wielkanocne i wiosenne wiązanki.

Każdy przedszkolak przynosi: kilka gałązek (min. 30 cm).

My zapewniamy: sznurek, kolorową bibułę karbowaną, nożyczki, kleje w sztyfcie.

 

KWIECIEŃ – Co się koci?

  • Dzieci wysłuchają opowiadania „Marzec. Koza się okociła”.
  • Porozmawiamy o zwierzętach w gospodarstwie, szacunku i ich prawach.
  • Wykonamy wspólnie makietę gospodarstwa pełną zwierząt z plasteliny.

Każdy przedszkolak przynosi małe kartonowe pudełko.

My zapewniamy: duży karton jako podstawę, papier kolorowy, kolorową marszczoną bibułę, patyczki, plastelinę, kleje w sztyfcie, nożyczki.

 

MAJ – Chusty otulają świat!

  • Dzieci wysłuchają opowiadania „Maj. Trawa dla królików”.
  • Porozmawiamy o tym, co nasze przodkinie potrafiły zrobić z prostokątnych tkanin.
  • Wykonamy lalki ze szmatek.

Każdy przedszkolak przynosi: kawałek tkaniny 30 × 30 cm, kilka sznurków, wstążki itp. (ok. 30 cm).

My zapewniamy: sznurki, wstążeczki, wypełnienie.

 

CZERWIEC – Strojne stroje!

  • Dzieci wysłuchają opowiadania „Czerwiec. Agnieszka w zbroi druhny”.
  • Porozmawiamy o śląskim stroju ludowym.
  • Będziemy wycinać papierowe „ubieranki” – kawalera i pannę.

Każdy przedszkolak przynosi: dobry humor.

My zapewniamy: nożyczki, wydrukowane „ubieranki”, koperty do zapakowania gotowych dzieł.

 

LIPIEC – Słodkie złoto

  • Dzieci wysłuchają opowiadania „Lipiec. Miodobranie”.
  • Porozmawiamy o zapylaczach, ogrodach i bioróżnorodności.
  • Pokolorujemy stare ryciny przedstawiające owady.

Każdy przedszkolak przynosi: dobry humor.

My zapewniamy: kredki i mazaki, wydruki do kolorowania.

 

SIERPIEŃ – Piórkiem i wiórkiem

  • Dzieci wysłuchają opowiadania „Sierpień. Fruwają pióra”.
  • Zrobimy maskotki ze starych skarpetek i różnych wypełniaczy.

Każdy przedszkolak przynosi: skarpetkę (może być zużyta, nie do pary itd. – po jednej dla każdego dziecka), duże guziki, duże koraliki, wstążki.

My zapewniamy: sznurki, guziki, duże koraliki, kleje w sztyfcie, kolorowy papier, kolorowe druciki („wyciory do fajek”); poliestrowe wnętrze poduszki do wypchania skarpet.

 

WRZESIEŃ – Jarzębina czerwona…

  • Dzieci wysłuchają opowiadania „Wrzesień. Wyprawa po lewe korale”.
  • Zdobimy się w dary jesieni – breloki i bransolety.

Każdy przedszkolak przynosi: zebrane na jesiennych spacerach liście, żołędzie, kasztany, gałązki i kolorowe owoce (róży, głogu, jarzębiny, rokitnika).

My zapewniamy: drut florystyczny, patyki do szaszłyków jako szydła do robienia otworów.

 

PAŹDZIERNIK – Kartoflisko

  • Dzieci wysłuchają opowiadania „Październik. Pomoc sąsiedzka i spalona grzywka”.
  • Wykonujemy wspólnie krajobraz używając pieczątek z ziemniaka.

Każdy przedszkolak przynosi: ziemniaka (to będą pieczątki).

My zapewniamy: wielką płachtę brystolu, farby plakatowe, papierowe talerzyki, pędzelki do przenoszenia farby, kubeczki z wodą do płukania, papierowe ręczniki do opanowania bałaganu, deseczki, nożyki – zrobimy z ziemniaków pieczątki.

 

LISTOPAD – Nitka z chmurki

  • Dzieci wysłuchają opowiadania „Listopad. Nyszka robi nitkę z chmurki”.
  • Dzieci zobaczą na własne oczy, jak przędzie się na wrzecionie i spróbują same uprząść swoje wełniane nitki z owczego runa.

Każdy przedszkolak przynosi: odwagę.

My zapewniamy: wrzeciona z drewnianych mątewek i wełnę pachnącą owcą.

 

GRUDZIEŃ – Wilijo

  • Dzieci wysłuchają opowiadania „Grudzień. Przed wigilią”.
  • Zrobimy ozdoby choinkowe jak za dawnych lat.

Każdy przedszkolak przynosi: wydmuszkę z jajka.

My zapewniamy: kolorowy papier, nożyczki, mazaki, kleje w sztyfcie.