27 czerwca 2024

Natalia Piątek i Łukasz Balczarek | „Art, Music and Dance Therapy for an Inclusive Classroom” | Hiszpania 2024

W dniach od 20 do 25 maja 2024 r. wolontariusze-eksperci naszego Instytutu, Natalia Piątek i Łukasz Balczarek, uczestniczyli w szkoleniu pod tytułem Art, Music, and Dance Therapy for an Inclusive Classroom organizowanym przez szkołę Europass Teacher Academy w hiszpańskiej Barcelonie.

Celem wyjazdu szkoleniowego było poznanie technik tworzenia inkluzywnych grup i wykorzystania do tego sztuki, muzyki oraz tańca. Kurs miał charakter międzynarodowy. Jego uczestnicy pochodzili z różnych zakątków świata  Cypru, Szwecji, Węgier, Białorusi oraz Polski.

„Kurs i cała mobilność pozwoliła dodatkowo ćwiczyć kompetencje językowe – całość aktywności prowadzona była w języku angielskim. Oprócz szkolenia merytorycznego możliwe było obcowanie z językiem angielskim oraz hiszpańskim w codziennym życiu – w hotelu, sklepie, restauracji.  Pobyt w Barcelonie był świetną okazją do poznania tego miasta, jego historii, zabytków i codziennego życia barcelończyków. Do tego w trakcie aktywności zawiązały się relacje międzynarodowe, które będą owocowały w przyszłości” – podkreśla Łukasz.

Pierwsza sesja upowszechniająca kompetencje zdobyte w trakcie kursu „Art, Music and Dance Therapy for an Inclusive Classroom” odbyła się w grupie seniorów UTW w Piekarach Śląskich. W trakcie zajęć grupa skupiła się na wspólnym tworzeniu mandali. Ćwiczenie to ma na celu realizwanie wspólnego dzieła, ćwiczy uważność i buduje wzajemne relacje. Podczas tworzenia dzieła uczestnicy uzupełniali swoją pracę obchodząc mandale dookoła, zmieniając regularnie swoje miejsce. Cały proces odbywał się w ciszy w towarzystwie wyselekcjonowanej muzyki.

Zachęcamy też do pobrania planu zajęć dla grup inkluzywnych.

 

 

25 października 2024 r. na katowickim Rynku nasi wolontariusze-eksperci: Natalia Piątek oraz Łukasz Balczarek w ramach upowszechnienia zdobytej podczas szkolenia wiedzy prowadzili działania performatywne mające na celu tworzenie grup inkluzywnych, skupionych wokół akcji artystycznych.

Grupy mieszkańców były angażowane w tworzenie mandali. Mandala to symboliczne, geometryczne wzory, które odzwierciedlają wszechświat w kulturach buddyjskich i hinduistycznych. Słowo “mandala” pochodzi z sanskrytu i oznacza “koło”. Mandale są używane do medytacji, kontemplacji oraz jako narzędzie do duchowego rozwoju.

Szczegóły wydarzenia w linku poniżej.